Northern Senses by Leena Harkimo

By 02/02/2019 Uncategorized

Leena Harkimo, som är modeexpert för den finländska pälsnäringens representant ProFur, förespråkar pälsskinn som naturmaterial. Nu har Harkimo lanserat Northern Senses by Leena Harkimo kollektionen, som avser att hämta den finländska pälsen närmare konsumenterna och på så sätt svara på den stigande efterfrågan.

Grunden för kollektionen är spårbarheten och certifieringen.

Pälsens ursprung är väldigt viktig för Harkimo. Pälsar som producerats på ProFurs medlemsfarmer kan spåras ända till farmnivån.

”Alla pälsar som används i kollektionen är certifierade och producerade i världens ansvarsfullaste pälsproducentland – Finland”, konstaterar Harkimo.

Lanseringen har gjorts tillsammans med Gemmi: ”Vi är väldigt glada över samarbetet och speciellt för att Leena med sin kollektion lyfter fram det finländska naturmaterialet, alltså pälsen, i hjärtat av hemmamarknaden. Northern Senses by Leena Harkimo-kollektionens produkter finns att köpa i vår affär i Helsingfors centrum och i vår nätbutik”, säger Gemmis verkställande direktör Susanne Stenfors.

Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf – ProFur är förälderföreningen för pälsindustrin och dess medlemmars förespråkar- och utbildningsorganisation. Professionell uppfödning av pälsdjur har praktiserats i Finland i hundra år sedan grundandet 1928. Föreningen har totalt 825 medlemsföretag med 960 uppfödningsfarmer för pälsdjur. Föreningen och producenterna äger majoriteten av det finska marknadsförings- och auktionsföretaget Saga Furs Oyj. Finländsk pälsindustri är en pionjär inom certifiering över hela världen. Syftet med det frivilliga kvalitetssystemet, som lanserades 2005, är att upprätthålla och förbättra djurs välbefinnande på finska pälsfarmer, produktionskvaliteten och pälsuppfödarnas kompetens.

Tilläggsuppgifter:

Leena Harkimo, Northern Senses by Leena Harkimo, leena.harkimo@profur.fi +358 50 511 3171
Susanne Stenfors, verkställande direktör, Gemmi Oy, susanne.stenfors@gemmi.fi +358 400 985 878