Turkispukineen hoito

Aito turkis – helppo hoitaa, rakastaa hemmottelua

Käytä ja näytä!

Turkispukineen parasta hoitoa on käyttää sitä usein. Turkis on aito luonnontuote, joka nauttii ulkoilmasta ja kosteudesta - useimmat turkislaadut jopa räntäsateesta.

Lepuuta lempeästi!
Turkki ripustetaan tukevalle, oikein muotoillulle vaatepuulle. Näin sen paino jakautuu tasaisesti ja turkki välttyy painaumilta. Turkis läkähtyy liiasta lämmöstä, joten sitä ei tule säilyttää esim. lähellä patteria tai normaalia huoneenlämpöä lämpimämmässä paikassa.

Ravistele varovasti!
Älä kurista kastunutta turkkiasi tarttumalla sitä niskasta, vaan käännä turkin vuori itseesi päin, pane kädet kainaloista hihoihin ja ravista vasta sitten. Anna turkin kuivua itsestään vaatepuulla normaalissa huoneenlämmössä. Jos karva on litistynyt, ravistele turkista vielä kuivana. Mahdolliset painaumat oikenevat parhaiten pakkasella!

Tuuleta aika ajoin!
Pakkanen on turkiksen paras kaveri! Kun tuuletat turkistasi, älä kuitenkaan jätä sitä liian pitkäksi aikaa auringonvaloon; tumma turkis haalistuu ja vaalea kellastuu.

Hemmottele viileällä kesälomalla!
Paras tapa säilyttää turkispukineet kesän yli on luonnollisesti alan liike, jossa voit samalla sopia turkiksesi puhdistuksesta, korjauksesta tai muodistuksesta.

Kesä kotona?
Jos säilytät turkista kotona, pane se viileään, valolta suojattuun ja hyvin ilmastoituun paikkaan. (Vintti on kesällä liian kuuma ja kellari liian kostea.)

Paras turkiksen suojapeite on kangas: esimerkiksi vanhasta pussilakanasta saa tarpeeksi tilavan ja ilmavan säilytyspussin, kun varustat sen riittävällä määrällä ilmareikiä. Turkikseen ei saa käyttää koimyrkkyä tai vastaavaa!

Hyvä tietää!
Turkki päällä istuessasi nosta hieman turkin helmaa, avaa hakaset ja napit. Näin vältyt mahdollisilta repeytymiltä ja istumapusseilta. Olkalaukun hihna kuluttaa turkista, samoin esim. kovista materiaaleista tehdyt vyöt. Taskun venyvät ajan mittaan, jos niissä on liikaa tavaraa tai kun jatkuvasti pitää kädet taskussa.

Autossa keinokuituiset istuimet kuluttavat turkista, samoin turvavyö ja
istuinlämmitin. Taita turkin etukappaleen vuori turvavyötä vasten. Parhaiten turkki pysyy autossa kuosissaan, kun otat sen syliisi. Takkuuntunutta turkista voit kammata metallisella koirankammalla.

Keinokuituiset vaatteet sähköistyvät pakkasella. Sen estämiseksi sisä- tai kelsiturkin voi kevyesti pyyhkiä sisäpuolelta käyttämällä laimennetulla pyykinhuuhteluaineella kostutettua sientä. Vuoritettuja turkkeja ja takkeja varten on saatavissa sähköisyydenpoistoainetta, jota sumutetaan vuoriin.

Turkiksiin ei saa käyttää koimyrkkyä tai vastaavaa! Turkiksen kaunis ja luonnollinen kiilto kärsii myös esimerkiksi hiuslakasta ja hajuvesistä.

Turkki kannattaa puhdistuttaa säännöllisesti. Näin turkin pohjavilla saadaan puhtaaksi pölystä ja muusta mahdollisesta liasta. Peitinkarva nousee kauniisti esiin. Jos aiot itse puhdistaa turkkiasi, kysy ensin asiantuntijalta neuvoa! Pienetkin korjaustyöt kannattaa teettää välittömästi.

Arvoturkikset kannattaa aina vakuuttaa!